زمین


زمین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری, جستجو
زمین
The Earth seen from Apollo 17.jpg
تصویر گرفته شده توسط آپولو ۱۷
ترتيب سومین سیاره سامانه خورشیدی
قطر ۱۲۷۵۶ کیلومتر
پختگی قطبین ۰.۰۰۳۴ کیلومتر
فاصله از خورشید ۱۴۹۵۰۰۰۰۰ کیلومتر
روز ۲۳/۹۳ ساعت
سال ۳۶۵/۲۶ روز
اتمسفر رقیق
حالت (غالب) جامد
قمر یا حلقه ۱ (ماه)
میانگین دما ۱۵ درجه سانتیگراد
سرعت گریز ۱۱.۱۸ کیلومتر بر ثانیه
تمایل محور چرخش ۲۳.۴۴ درجه
ثقل سطحی ۹.۷۸ متر بر مجذور ثانیه

زَمین سومین سیاره در منظومهٔ خورشیدی است که در فاصلهٔ حدود ۱۵۰ میلیون کیلومتری از ستارهٔ خورشید قرار دارد. فاصلهٔ زمین تا خورشید به گونه‌ای است که شرایط محیطی آن قابلیت زیستن را به موجودات زندهٔ کربنی می‌دهد. تاکنون زمین تنها سیاره‌ای بوده‌است که وجود زیست در آن ثابت شده‌است. زمین سیاره‌ای است سنگی با مقدار قابل توجه‌ای آب سطحی. جو زمین ترکیبی است از نیتروژن (حدود هشتاد درصد)، اکسیژن (حدود بیست درصد) و چندین گاز دیگر.

در منظومهٔ خورشیدی، فاصلهٔ زمین تا خورشید بین فاصلهٔ زهره (یا ناهید) تا خورشید و فاصلهٔ مریخ (یا بهرام) تا خورشید است. زمین جزو سیارات داخلی منظومهٔ خورشیدی به‌شمار می‌آید.

بلندترین نقطه بر روی خشکی‌های زمین کوه اورست نام دارد که نزدیک به ۹ کیلومتر از سطح دریا بالاتر است. ژرف‌ترین قسمت دریاها نیز در نزدیکی جزایر فیلیپین در اقیانوس آرام قرار دارد. عمق این ناحیه حدود ۱۱ کیلومتر پایین‌تر از سطح دریا است و به آن درازگودال ماریانا گفته می‌شود.

عمر زمین ۰٫۰۰۰۶ ± ۴٫۵۶۷۲ میلیارد سال است.[۱]

محدودهٔ دمای هوا بر روی کره زمین میان ۸۹٫۲ (قطب جنوب) درجه زیر صفر تا ۷۰٫۷ (کویر لوت، ایران)[۱][۲]درجه بالای صفر قرار دارد. محیط استوای زمین ۴۰٬۰۷۵۱۶ کیلومتر و وزن زمین ۱۰۲۴×۵۹۷۳۵ کیلوگرم (هشتاد برابر وزن ماه) است. فاصله کره زمین تا کره ماه ۳۴۰ هزار کیلومتر می‌باشد.[۲]

 

حرکات چندگانه زمین

حرکت انتقالی زمین به دور خورشید

سرعت این حرکت زمین در مدار خود به دور خورشید یکسان نیست و در نزدیکی خورشید بیشتر می‌شود. از اثرات این حرکت ایجاد یک سال شمسی شکل گرفتن فصول مختلف و تغییر ظاهری چهرهٔ آسمان شب در طول سال است مدت این چرخش ۳۶۵٫۲۵ روز است و سرعت زمین در این مدار ۳۰ کیلومتر بر ثانیه‌است.

حرکت وضعی

حرکت زمین به دور محور شمالی و جنوبی آن مدت این چرخش ۲۳ ساعت و ۵۶ دقیقه‌است.

حرکت رقص محور

این حرکت بسیار کمتر است بنابراین تنها یک لرزش سینوسی در مدار زمین ایجاد می‌کند. که دلیل امر جاذبه و چرخش ماه به دور زمین است.

سرعت حرکت محوری زمین به دور خود

سطح زمین با سرعت ۴۰۰۰۰ کیلو متر در شبانه روز حرکت می‌کند. این سرعت برابر با ۱۰۴۰ مایل بر ساعت یا ۱۶۷۰ کیلو متر بر ساعت است. (تقریباً ۵ کیلومتر بر ثانیه) اندازه این سرعت از تقسیم محیط زمین در خط استوا بدست می‌آید. (حدود ۲۴۹۰۰ مایل یا ۴۰۰۷۰ کیلو متر) بر تعداد ساعات شبانه روز (۲۴) به دست می‌اید. با توجه به این که محیط زمین در قطبین به صفر نزدیک می‌شود، هنگامی که به سمت یکی از دو قطب حرکت می‌کنید. این سرعت تقریباً به صفر کاهش می‌یابد.

حرکت تقدیمی

حرکت تقدیمی حرکتی است که به موجب خم بودن محور زمین نسبت به مدار خود ایجاد می‌شود و باعث می‌شود که قطب شمال سماوی جابه‌جا شود (در دوره‌های ۲۵۸۰۰ هزار ساله). برای مثال ستاره کرکس نشسته (نسر واقع) زمانی ستاره قطبی بوده‌است و ۱۲۰۰۰ سال دیگر نیز ستاره قطبی خواهد شد.

حرکت تقویمی

حرکت و جاذبه زمین از دیدگاه قرآن

در قرآن به حرکت و جاذبه زمین تصریح شده: «أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ كِفَاتًا» [۳] «أَحْيَآءً وَ أَمْوَ تًا» [۴] مگر زمين را پرنده‏اى تند پرواز و نگهبان ننهاديم؟ [۵] (: نگهبانِ سرنشينانش)، چه زندگان و چه مردگان (: جاذبه ى عمومى) [۶]

كفات بر خلاف آنچه گفته شده و در روايت آمده بمعناى كفاف نيست، كه: ساختمانها براى زندگان و گورستانها براى مردگان باشد، زيرا نخست ساختمانها و گورستانها- كه خود ساخته دست انسانهاست - مورد منّت مستقيم ربانى قرار نمى‏گيرد، بلكه آنچه خارج از توان و امكان انسان است مانند نگهبانى زمين و سرنشنان زمين مورد امتنان مى‏باشد.[۷] و چنانكه تمكين نطفه و جنين در عين حركات گوناگون مادر همچنان برقرار است، و در عين حال حركت آنها را احساس نمى‏كند، بلكه همچون گهواره برايش آرامش بخش است. از اين منظره آرامش بخش درونى به آرامش برونى مى‏رسيم كه اين خود (كفاتِ) زمين است.[۸]

(كفات) در لغت به معناى سرعت پرواز پرنده است بگونه‏اى كه در آخرين مرحله سرعتش بالهايش را جمع مى‏كند كه اگر جيزى هم به زير بالهايش داشته باشد همچنان نگهبان است. نعمت كفات در زمين نسبت به سرنشينان زنده و مرده‏اش داراى دو بُعد لازم و متعدى است، لازمش سرعت پرواز زمين است در جوّ وسيع كيهان، و متعدى‏اش نسبت به" أحياءً و امواتاً" است كه در اين سرعت فضائى محيّر العقول- بر خلاف قانون فيزيكى گريز از مركز- سرنشينان زنده و مرده خود را همچنان زير بالهاى نامرئى جاذبه‏اش، نگهبان است، و اين آيه به تنهايى هم بيانگر سرعت پرواز بسيار سريع زمين است، و هم اشاره‏اى به نيرو يا نيروهاى نگهبانى‏اش كه زندگان و مردگان را همچنان در اين سرعت زياد نگهبان است.[۹]

درآياتى از قرآن کریم كه زمين را همچون حيوانى متحرك خوانده[۱۰]، ودر عين حال، قرارگاه آدمیان ناميده[۱۱]، و زمين را در ضمن آسمانها بدون پایه و استوانه‏اى مرئى، مقرر داشته[۱۲]، و نيز آيات مهد [۱۳]، مهاد [۱۴]، يسبحون [۱۵] و الراجفة [۱۶]، در مجموع، زمين را در عين حركاتى گوناگون و پياپى گهواره‏اى آرام بخش براى سرنشينانش معرفى كرده كه پيرامون هر يك از اين آيات بحثهايى بوده و هست.[۱۷] همين آيه كفات در كل قرآن به تنهايى از براى وحيانى بودن قطعى آن كافى است، كه در زمانهاى جهل مطلق كه هرگز حركت يا حركات زمين حتى مورد احتمال دانشمندان هم نبوده- بلكه كسانى هم كه پس از آن از حركات زمين دم مى‏زده‏اند اعدام شدند- قرآن شريف اينگونه براى اولين بار- البته پس از اشاراتى اندك در تورات به اين حركات آرام بخش و ...- تصريح كرده است.[۱۸]

آرى، «كفات» و نگهبانى مستمر زمين از سرنشينان زنده و مرده‏اش، در عين حركات سريع فضائى، خود نقطه‏اى است علمى از نقاط درخشان قرآنى، كه افزون بر اشارات و تصريحات علمى، تذكراتى است از رحمتهاى والاى ربانى كه انسان برگرده اين كيهان پيماى سريع السير همچنان گهواره وار با آرامش زندگى مى‏كند، بگونه‏اى كه حركاتش را از نظر حس در يافت نمى‏كند، و سپس پيشرفت روز افزون علم پرده‏هايى از رخ اين حقايق بر مى‏دارد.

منطقه‌ها

 




]]>


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: